Jak dbać o oczy latem i przez cały rok?

Nie bez powodu mówimy o najdroższej sobie osobie „oczko w głowie”. Oczy to jeden z naszych najdelikatniejszych narządów, dzięki któremu możemy odbierać tak cenny dla nas zmysł wzroku. Tak doskonały, bo dostarcza nam aż 80 procent wszystkich informacji z otoczenia, a jednak niedoskonały, bo dotykają go przeróżne wady, od krótkowzroczności po astygmatyzm. Współcześnie nasze oczy narażone są na wiele szkodliwych czynników, jak dobiegające ze wszystkich stron ostre światło sztucznego oświetlenia, komputerów, smartfonów, klimatyzacja, kosmetyki do makijażu… Lato też nie jest zbyt sprzyjającą porą roku, zwłaszcza, że wielu z nas zapomina o ochronie oczu przed działaniem promieni słonecznych. Jak zatem naturalnie wspierać sprawne funkcjonowanie swojego wzroku?

Z oczu wyczytasz wiele

Jak doskonale wiemy, oczy to zwierciadła duszy. Mimo poetyckiego brzmienia, metafora ta ma bardzo przyziemny wymiar. Oczy odzwierciedlają bowiem to, co dzieje się wewnątrz organizmu człowieka. Np. nadmiernie wytrzeszczone oczy mogą świadczyć o problemach z tarczycą lub układem krążenia, a duża liczba żyłek widocznych na białku oka – o nadciśnieniu. O stanie zdrowia wiele mówi także to, co wokół oczu. Gdy jesteśmy niewyspani lub przemęczeni, pod oczami mamy tzw. worki. Intensywne cienie pod i wokół oczu mogą świadczyć o różnorodnych chorobach, jak schorzenia nerek, wątroby albo zakażenia pasożytami.

O wzrok należy dbać przez cały rok. Na co dzień przede wszystkim poprzez zachowanie równowagi w korzystaniu ze sprzętów elektronicznych. Wielu ludzi nadmiernie ulega przyjemności korzystania z Internetu i urządzeń mobilnych, przez co korzystają z nich każdego dnia, przez zdecydowanie zbyt wiele czasu. Sprzęt elektroniczny taki jak laptop czy telewizor emitują szkodliwe niebieskie światło, które zaburza naturalny rytm dobowy organizmu. Takie światło blokuje prawidłowe wydzielanie melatoniny, przez co miewamy trudności z zasypianiem. Poza tym podczas wpatrywania się w ekrany i monitory bezwiednie zmniejszamy liczbę mrugnięć powiekami, przez co nasze oczy ulegają przesuszeniu. No i wreszcie najważniejsze – patrząc w mały wyświetlacz znajdujący się blisko przed nosem, zwyczajnie nadwyrężamy wzrok. Zwiększa się ciśnienie wewnątrz gałki ocznej i nadmiernie napinają się mięśnie oka. To dlatego od długotrwałej pracy przed komputerem pogłębiają się wady wzroku.

oczy2

Na urlopie też jesteś narażony

Niektórym pewnie się wydaje, że wraz z nadejściem wakacji rozpoczyna się czas odpoczynku dla ich oczu. W końcu zostawiamy komputery w biurze i wyjeżdżamy na łono natury! To prawda, ale tylko częściowo. Na wakacjach też możemy zaszkodzić swoim oczom. Po pierwsze uważać należy na słońce.

Podstawą są profesjonalne okulary przeciwsłoneczne (kupione w salonie optycznym) z filtrami chroniącymi przed promieniowaniem UV. Bo choć przez całe lato możemy wcale nie odczuwać negatywnego wpływu słońca na oczy, to ono jak najbardziej istnieje i sieje spustoszenie. Słońce uszkadza siatkówkę i plamkę żółtą, ale jest to proces długotrwały, więc nie zauważymy go z dnia na dzień. To tak samo, jak z działaniem promieni UVA na skórę.

Jeśli na wakacje wybierasz się „do ciepłych krajów”, zaopatrz się w okulary przeciwsłoneczne z powłoką antyrefleksyjną i filtrem polaryzacyjnym. Dzięki temu unikniesz wpływu światła odbijającego się od wody i piasku.

Na wakacjach należy też uważać na soczewki kontaktowe. Pływanie w nich w morzu jest bardzo wygodne, ale grozi przedostawaniem się wody między rogówkę a soczewkę. A w wodzie są przecież bakterie i pierwotniaki… Jeśli po wyjściu z wody nie ściągasz soczewek, to przez resztę dnia narażasz oczy na działanie rozwijających się pod soczewkami drobnoustrojów.

oczy3

Jedz oczami… i dla oczu

Aby twoje oczy były w formie, zadbaj o właściwą dietę. Jakie składniki odżywcze przysługują się oczom w sposób szczególny? Po pierwsze luteina. Znajdziemy ją w zielonych warzywach: jarmużu, szpinaku, sałacie, kapuście, brokułach, brukselce. Poza tym znajduje się w czerwonej papryce i dyni oraz żółtkach jajek, ale tych z wolnego wybiegu. Luteina wpływa na sprawność plamki żółtej. Poza tym należy spożywać produkty bogate w witaminę C, czyli naturalny antyoksydant. Wskazane są np. rokitnik, pietruszka, kiwi, truskawki i owoc dzikiej róży oraz acerola, którą w różnych postaciach kupicie w naszym sklepie (np. w kapsułkach marki Swanson). Oczywiście do tego dochodzi jeszcze witamina A i beta-karoten z marchwi, brzoskwini, moreli, dyni, pomidorów.

Należy też zwrócić uwagę na produkty bogate w antocyjany, które uszczelniają naczynia krwionośne, a więc dbają o prawidłowe ukrwienie gałki ocznej. Substancje te zawierają owoce i warzywa o intensywnej niebieskiej i fioletowej barwie (borówki, jagody, jeżyny, bakłażany).

Na koniec jeszcze jedna rada. Jeśli pracujecie dużo na siedząco, przed komputerem i ze stosem dokumentów (co jest równoznaczne z ciągłym wytężaniem wzroku), dbajcie o porządną dawkę aktywności fizycznej w wolnych chwilach! Godzina sportu po pracy zniweluje skutki kilkugodzinnego patrzenia w monitor i przyniesie oczom ulgę.

Uff… myślę, że i tak nie wyczerpałam jeszcze repertuaru porad na temat możliwości dbania o swoje oczy. Może stosujecie takie, których tu nie wymieniłam? Podzielcie się!

Pozdrawiam – Agnieszka W.

oczy4

Jak dbać o oczy latem i przez cały rok?
4.5 (90%) 4 votes

Author: Agnieszka W.

Udostępnij post na

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *